13 Eylül 2015

KİTAP ÖNERİSİ: "ÇİZGİLİ PİJAMALI ÇOCUK"

Bugün size 2 günde bir solukta okuyup bitirdiğim bir kitaptan sözetmek istiyorum.


Çizgili Pijamalı Çocuk adlı kitap John Boyne tarafından yazılmış ve herkesin okumasını tavsiye edebileceğim bir eser.

Kitabın ana karakteri ve anlatıcısı Bruno 9 yaşında ve Berlin'de sevdiği arkadaşlarıyla mutlu bir hayatı var.

Günün birinde Bruno'nun renkli ve mutlu hayatı birden değişiveriyor.
Polonya'ya tayini çıkan Alman SS Subayı  babası ailesinide toplama kampı yakınlarındaki bir bölgeye götürüyor.

Bruno için yalnız ve mutsuz günler başlıyor ta ki odasının penceresinden baktığında çizgili pijamalı insanların yaşadığını gördüğü o yeri farkedene dek.

Tel örgülerle çevrili bahçeli evinin gerisinde birgün sıradışı bir çocukla karşılaşıyor.
Kendisi ile aynı gün,15.04.1934 tarihinde doğan Shmuel ile hemen arkadaş oluyorlar.
Bruno ve Shmuel tel örgülerin arasında olağanüstü bir dostluk kuruyorlar.

Bruno,her buluşma gününde evden yiyecekler götürüyor yanında ve çok aç olan arkadaşı Bruno'ya veriyor.
Bruno zayıf ve ürkek arkadaşının kendisine benzemediğini farkediyor.
Üzerindeki çizgili pijama ve takke,çok zayıf düşmüş bedeni ve ürkek haliyle Shmuel savaşın acılarını bedeninde,ruhunda taşıyan bir çocuk.

İkinci Dünya savaşının korkunç atmosferinde Bruno ve Shmuel'in tertemiz,saf  arkadaşlığı öyle güzel anlatılıyor ki,bir yıl süren tabii gizli dostlukları kitap boyunca beni çok etkiledi.
Aynı yaşta iki çocuğun kurduğu bu dostluğu neden büyükler kuramıyor sorusu kitap boyunca zihnimdeki soruydu.


Kitabın final bölümü ise oldukça şaşırtıcı ve trajikti.
Annesi ve ablası Gretel ile Berlin'e dönecek olan Bruno,arkadaşıyla son buluşmalarında tel örgülerin diğer tarafına geçerek Shmuel'in kayıp babasını aramaya karar veriyorlar.

Shmuel yanında getirdiği çizgili pijama ve takkeyi Bruno'ya veriyor ve toplama kampına doğru beraberce yürüyorlar.

ve bu onların hayatlarının son günü...
Kampta büyük bir kalabalıkla beraber bir odaya kapatılıyorlar.
Üzerleri askerler tarafından kilitleniyor ve ölüme doğru elele korkarak yola çıkıyorlar.
Bruno ve Shmuel,iki küçük çocuk ne olacağından habersiz beraberce ölüyorlar.

Kitabı bitirdikten sonra uzunca bir süre etkisinden çıkamadım.
Savaş hep zalim,savaş hep ölüm...

Dünyanın tüm çocukları savaşsız bir dünyada büyüsünler...

Barışın,sevginin ve dostluğun gücü ve ışığının yüreklerimizi aydınlatması dileğiyle...

6 yorum:

  1. Ne güzel bir yazı olmuş bakacagım :)

    YanıtlaSil
  2. @ÜMRAN TUNCER beğenmenize sevindim,umarım sizde okur ve seversiniz:)

    YanıtlaSil
  3. Kapağını çok beğenmiştim bu kitabın ama öyküsü acıymış. Okumak isterim mutlaka.

    YanıtlaSil
  4. @sevda s. kapak tasarımını bende çok beğendim ve evet çook hüzünlü bir hikaye.Okursun umarım en kısa zamanda,sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. Çok fazla okumadı az okudum çunku kitabı alıcam hikayeyi fazla bilmek istemiyorum ama tesekkurler ♥

    YanıtlaSil
  6. Çok fazla okumadı az okudum çunku kitabı alıcam hikayeyi fazla bilmek istemiyorum ama tesekkurler ♥

    YanıtlaSil